24 / 08 / 2017

hoe verbinding kan zorgen voor verantwoordelijkheid

Leestijd: 5 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

De oprichters van Mijnbuurtje merkten dat er behoefte is aan één centrale plek waar je alles ziet wat in de buurt of wijk te doen is. In elke wijk is enorm veel hulp, spullen, creativiteit en kennis aanwezig. Helaas is dit vaak onzichtbaar, doordat de verbinding ontbreekt. Het online dorpsplein is hiervoor de uitkomst. Er is van alles op te zien: lokaal nieuws, verenigingen, hulp, spullen, events, buurtfoto’s, aanbiedingen en nog veel meer. Niet alleen buurtbewoners kunnen spullen van elkaar lenen, ook maatschappelijke organisaties en het lokale bedrijfsleven bieden producten en diensten aan.

waarom Inspirerend?

De gemeenten activeren hiermee de burgers en geven hun tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid. Het vertrouwen wordt teruggegeven en er wordt uitgegaan van de lokale kracht. Ondernemers hebben gezien dat door het trainen van buurtbewoners en professionals als buurtverbinder er zowel offline als online allerlei mooie dingen in de buurt zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dit zijn buurtbewoners die online én offline een proces in hun buurt op gang brengen waarin steeds meer mensen elkaar kennen en veel meer met elkaar gaan samenwerken. De missie van Mijnbuurtje is helder; door verbindingen te leggen binnen de buurt maken ze zichtbaar wat er al is en voelen mensen zich veiliger en gelukkiger.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

Door het vertrouwen van gemeenten terug te geven, wordt de lokale verbinding gestimuleerd. Deze kernwaarden zie je ook duidelijk terug in hun missie en helpt hun om hun netwerk te vergroten. Mijnbuurtje maakt de wereld niet groter dan nodig. Via het online dorpsplein wordt verbinding toegankelijk gemaakt en wordt de lokale kracht versterkt.

Think Global, Act Local. Het lokale uit zich bijvoorbeeld in het volgende succesverhaal: buurtverbinder Rogier Teerenstra, trof een bewoner die graag een moestuin wilde beginnen. Deze bewoner wist echter niet goed hoe hij dit voor elkaar kon krijgen. Rogier kende als buurtverbinder inmiddels ook een bewoner die hier al wel ervaring mee had in een andere wijk en zelf contacten had bij de gemeente. Door deze personen te koppelen konden ze elkaar helpen.

samengevat op de vier pijlers

  • wat is de visie van waaruit ze werken?

Mijnbuurtje gelooft dat bijna alles dat je nodig hebt, in je directe omgeving aanwezig is: spullen, hulp, diensten, sociale activiteiten maar ook zaken als kennis, talent of niet benutte leegstaande gebouwen. Delen en vertrouwen werken hier in een wederzijdse stimulatie.

  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

Mijnbuurtje werkt met een groeiend team aan het vinden, verbinden en versterken van lokale kracht in wijken en dorpen. Ze geloven in het samenwerken vanuit een gedeeld enthousiasme, zowel binnen als buiten het team. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor het geheel. Doen waar je blij van wordt en waar je goed in bent staat bovenaan!

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Het online dorpsplein is een platform waar je in een oogopslag de laatste uitwikkelingen uit je buurt op ziet. Ook is het mogelijk om hulp te vragen en te geven of een eigen straat- of clubpagina aan te maken. Het online dorpsplein heeft een verbindende werking en maakt hierdoor burgerparticipatie toegankelijker. Maar het online dorpsplein is niet alles; Mijnbuurtje biedt ook trainingen voor buurtbewoners, trainingen voor wijkprofessionals in digitale wijkcommunicatie, opleidingen voor buurtverbinders, digitale marktpleinen en interactieve sociale kaarten aan. Inmiddels zijn er 35 steden en dorpen verbonden aan het online dorpsplein. Misschien een kans om de verbinding te zoeken tussen deze 35?

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Regelmatig worden er samen met de gemeentes feestelijke bijeenkomsten met buurtbewoners georganiseerd. Het verhaal van Mijnbuurtje wordt gedeeld en de ambities van de wijk worden uitgewisseld. Ook worden er driedaagse trainingen gevolgd door buurtverbinders. Mijnbuurtje plaatst mensenwerk boven technologie.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Marktstrategie & Impact

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Dit zijn de Inspirerende 40 van 2018!

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • welk reisbedrijf heeft een missie?

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • even voorstellen …dit is Linda

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel