24 / 08 / 2017

waarom efficiëntie en humor hand in hand gaan bij Coolblue

Leestijd: 4 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

Met deze (nog steeds Hollandse) zomerse temperaturen is het belangrijk om het hoofd KOEL te houden. Laat Coolblue daar nou precies erg goed in zijn. Met hun verfrissende manier van communiceren doen zij alles om die glimlach op je gezicht te toveren. Meer dan 1500 Coolblue’ers werken keihard om klanten te verwonderen. Vier kernwaarden zetten de toon: eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon, doen. Hoe?

waarom Inspirerend?

De creativiteit spat van de organisatie af. En Coolblue begrijpt heel goed dat inspiratie voortvloeit uit een gedeelde basis. Daarom vinden ze één ding zo heel belangrijk: dat iedereen de cultuur omarmt, de organisatie snapt en het concept kan uitdragen. Naast de online ervaring zijn er ook echte winkels die zeven dagen per week voor je klaarstaan. Hier kun je terecht voor persoonlijk advies, reparatie of het ophalen van een bestelling. Coolblue heeft een goede mix tussen online en offline gevonden: iets waar veel organisaties tegenwoordig mee worstelen. Coolblue werkt en denkt logisch: als je te maken hebt met fysieke producten dan moet er ook een fysieke plek zijn voor als er iets mis is met het product. Daarnaast geeft het hen een extra omgeving om in contact te komen met hun klanten.

mensen maken altijd het verschil

Hoe kan je als organisatie blijven groeien, zelfs in verzadigde markten? Door simpelweg te verwonderen en net dat extraatje te bieden. Door bijvoorbeeld als enige webshop dat gekke product te verkopen. Aandacht die steeds schaarster wordt Coolblue op een humoristische manier voor zich te winnen. Doordat Coolblue zo transparant is over de manier van werken krijg je het gevoel dat je deel kunt uitmaken van deze community. Een groep mensen met een gedeelde ambitie die de wereld elke dag wat blijer willen maken. Mensen maken altijd het verschil.

samengevat op de vier pijlers van Inspirerende organisaties

In 2016 haalde Coolblue de 25e plek in de Inspirerende 40. Onder de inspiratiescore liggen vier pijlers. Hoe doet Coolblue het daarop?

1 wat is de visie van waaruit ze werken?

Bij Coolblue is gewoon alles leuk. Hun motto is: kun je er mensen blij mee maken? Dan moet je het doen! Zelfs de afwijzingsmail van een sollicitant bij Coolblue tovert alsnog een glimlach op je gezicht.

2 hoe organiseren ze het vernieuwend?

Coolblue knipt de gehele klantreis op in kleine stukjes. Van moment van bestellen tot gebruik. Ieder stukje van de klantreis heeft een eigen ‘Klantreis Specialist’. Zo brengen ze structuur aan in hun organisatie. Binnen elke functie heerst de cultuur niet lullen, maar poetsen. Medewerkers krijgen de vrijheid om hun ideeën meteen uit te voeren. Knap staaltje omdenken: niet bang zijn dat je idee niet werkt voordat je het 100 keer hebt getest, maar het gewoon proberen.

3 hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Coolblue geeft altijd binnen 30 minuten antwoord op je vraag. Zo snel plaatsen wij niet eens een bestelling! Naast splinternieuwe producten beschikt Coolblue bovendien over een ‘tweedekans-productlijn’, zodat producten een nieuwe leven ingeblazen kunnen worden. Een Tweedekans-product is een product dat geretourneerd is door de klant of omgeruild. Tegen lager tarief worden deze producten toch verkocht en wordt er een hoop uitstoot in de keten bespaard.

4 hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Coolblue betrekt klanten in zo’n beetje alles dat het bedrijf doet. Een leuk voorbeeld is de zogenaamde Pakketpret-inzending, waarbij klanten met de leukst omgebouwde pakketten kunnen winnen. Als dit geen gevalletje je-klant-op-een-leuke-manier-betrekken-bij-je-product is, dan weten wij het ook niet meer.

Wat kun jij hiermee?

Coolblue is in staat om je met-verkeerde-been-uit-bed-humeur om te toveren in een van-oor-tot-oor-glimlach. Hoe beleven collega’s en klanten de service van jouw organisatie? Waar kun jij mensen om je heen over laten verwonderen?

Onze diensten die in deze case zijn besproken

OrganisatieontwikkelingMarktstrategie & Impact

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • hoe de droom van Food2Smile werkelijkheid wordt

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe FlickBike een 150 jaar oud product omtovert tot inspirerende innovatie

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe Vandebron het onmogelijke mogelijk maakte

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel