7 / 08 / 2017

industry insights

Leestijd: 3 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

waarom Industry Insights schijnkansen bieden

als je ziet wat iedereen ziet … In een vaak overvolle markt, vechten merken om de gunst van de klant. En als producten en diensten steeds meer op elkaar lijken, spant de organisatie zich tot het uiterste in om onderscheidend vermogen te bieden. Meestal voor korte tijd, want de concurrentie kijkt mee. Relevante verbeteringen in het aanbod worden snel overgenomen. En dan begint de strijd weer van vooraf aan. Ondertussen ziet de klant vooral vergelijkbare aanbieders, waarmee er automatisch druk op de prijs komt. Een ratrace waaraan het lastig ontsnappen is. Tenzij je het fundamenteler aanpakt: door anders te kijken, anders te denken en dus ook met andere oplossingen te komen. Want als je andere dingen ziet en andere dingen denkt … dan zullen de oplossingen ook anders zijn.

verzekerden willen zekerheid, vakantiegangers willen vrijheid

Menig business-, merk- of marketingplan start met de insights. Soms gebaseerd op onderzoek, soms op basis van common knowledge. Termen als zekerheid, gemak, eenvoud, beleving en voordeel vliegen je om de oren. Allemaal waar en wel uitdagend als dat ook in de plannen van alle andere (concurrent-)marktpartijen staat. Bovendien kun je misschien niet meer écht spreken van inzichten. Is een inzicht niet meer een onverwacht diepere laag in het gedrag van klanten, een verrassende combinatie van wensen en een onvervulde behoefte? Hoe kan het verwachte (verzekerden willen zekerheid) nou leiden tot iets onverwachts?

ontsnappen aan de industry insights

Wie de red ocean achter zich wil laten, zal op een andere manier moeten kijken, andere dingen moeten zien of op z’n minst andere dingen moeten denken bij de dingen die iedereen ziet. Dat vraagt als eerste een bewustzijn over de verschillende manieren van kijken naar de markt. En van de eigen (unieke) identiteit: de ‘bril’ waarmee je kijkt. Als tweede vraagt het een ander marktcontact om te zien wat klanten nodig hebben. Traditionele onderzoeksmethodes zijn meestal geen oplossing. We deden goede ervaring op met observatie- en participatiemethodes voor onder andere PGI Chicopee, VELUX en Facilicom. Kijken, meemaken en -luisteren levert soms al veel meer op dan rechtstreeks vragen aan de klant.

Als derde vraagt het een organisatie met een ondernemende cultuur die bereid is risico’s te nemen om duurzaam het verschil te maken. Industry insights is vaak een ander woord voor marktzekerheden. Daarvan afwijken betekent ook je nek uitsteken en de gebaande paden verlaten. Maar alle bekende voorbeelden bewijzen dat het de moeite waard kan zijn: IKEA, DSM, Hilti, Apple, Google, Zappos en bijvoorbeeld Patagonia maken allemaal het verschil. Door andere inzichten te vertalen in andere oplossingen.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Marktstrategie & Impact

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Creatief ondernemer en Partner

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Dit zijn de Inspirerende 40 van 2018!

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • welk reisbedrijf heeft een missie?

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • even voorstellen …dit is Linda

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel