9 / 11 / 2017

hoe de droom van Food2Smile werkelijkheid wordt

Leestijd: 4 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

Eén van de meest inspirerende organisaties van Nederland, zo blijkt uit de Inspirerende 40 2017 onder business professionals. Ontstaan vanuit een passie voor kinderen en voeding. Vanuit een droom om Nederland gezonder te maken. En dit doen ze door de stap om gezond te eten voor kinderen makkelijker te maken door producten te verkopen met significant minder suiker, synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen, verzadigde vetten en zout. Vaak zijn ze ook nog eens lactose- en glutenvrij. 

Food2Smile is een social enterprise. Food2Smile gaat uit van ‘Purpose’ in plaats van ‘Purse’, sociaal ondernemerschap dus. Miriam Bouwens, Managing Smiler bij Food2Smile: “We werken met een instelling waar mensen wonen en werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. We hebben mensen in dienst met een beperking, we doen zaken op een eerlijke manier, gaan positief met elkaar en onze partners om.”

Waarom kinderen?

De afgelopen jaren is het aantal te dikke kinderen flink toegenomen. 11,9% van de jonge kinderen is te zwaar net als 15,6 van de jongeren. Bij ongeveer 4% van hen gaat het om ernstig overgewicht (RIVM, 2016). Kinderen zijn een kwetsbare risicogroep, omdat kinderen gevoeliger zijn dan volwassenen voor beïnvloedende reclame over snoep, chips en koek. Door een beter en gezonder alternatief te bieden, wordt overgewicht voorkomen. De impact daarvan gaat een leven lang mee. Naast gezonde producten biedt Food2Smile ook voorlichting aan kinderen, jongeren en ouders.

Snelle groei: hordes te nemen

Het succes van Food2Smile is een mooie steun in de rug voor Miriam Bouwers en haar team, maar levert ook de nodige uitdagingen. Met name het financieren van de groei is een belangrijk item. Ook de verdere penetratie in het retailkanaal is een vraagstuk, ook in het buitenland. Met een klein en energiek team wordt veel werk verzet, maar de volgende professionele stap – met behoud van visie en filosofie – betekent een nieuwe fase voor de onderneming.

Partnerschap ook buiten het retailkanaal

Miriam Bouwens: “Door de juiste partners te overtuigen van het suikerprobleem kunnen we daadwerkelijk impact creëren.” Suikerreductie is een hot topic en gelukkig zien steeds meer partijen dit ook. Zo worden we per 1 januari 2018 Akkoordpartner van het JoGG (Jongeren op Gezond Gewicht), staan onze producten op de Inspiratielijst van het Voedingscentrum en werken we samen met cateraars en groothandels.”

More than the product

Bij Food2Smile is duidelijk dat er meer wegen naar gezond eten leiden. De onderneming is daarom volop aan de slag met een vendingmachine voor op scholen met alleen maar gezonde snoepjes, snacks en dranken!

Organisatie van 5P’s

Om kansen te creëren draait het volgens Food2Smile om de 5 P’s: “Passie, Plezier, Partners, Positieve kracht en Proeven”. Passie voor en in plezier in wat je doet, zoeken naar partners die je verder brengen om met positieve kracht je doel te realiseren. Deze 5 pijlers zijn de drijfveren van de organisatie om elke dag te doen wat ze doen.

Om als jong bedrijf in beweging te blijven is niet zo lastig volgens Miriam Bouwens: “Wij moeten ons vooral houden aan kaders die we ons zelf hebben gesteld, omdat nou eenmaal niet alles haalbaar is om uit te voeren.”

Nieuw in de Inspirerende 40

Food2Smile komt in 2017 nieuw binnen in de Inspirerende 40 onder business professionals. De organisatie wordt gezien als een ‘merk met een maatschappelijke missie’ die voor een belangrijk vraagstuk een oplossing biedt, maar er ook een gezonde businesscase onder bouwt. In die zin een double profit company: winst voor de wereld gaat hand in hand met een gezond rendement voor de ondernemers.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

OrganisatieontwikkelingMarktstrategie & Impact

Heb je hier een vraag over?

Mirjam Rasmussens

Research- en Communicatiemanager

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • hoe FlickBike een 150 jaar oud product omtovert tot inspirerende innovatie

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe Vandebron het onmogelijke mogelijk maakte

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • waarom efficiëntie en humor hand in hand gaan bij Coolblue

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel