24 / 08 / 2017

hoe challengers de markt veranderen

Leestijd: 3 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

bedrijven bestaan steeds korter: hoe ontsnappen challengers aan het verval?

Met de wetenschap dat de gemiddelde levensduur van organisaties steeds korter wordt, bevinden challengers zich in een interessante levensfase. Zij zijn de fase van start-up ontgroeid en hebben de reputatie van game changer mogelijk ervaren. Het zijn de grow-ups die hun bestaansrecht inmiddels bewezen en bouwen versneld positie in de markt. Wat maakt het anders dan de gevestigde orde? En waarom zouden zij langer bestaan dan de ca. 10 jaar die bedrijven vandaag uithouden?

Eén van de kenmerken van succesvolle challengers, is dat zij ‘groeien in relatieve stilte’. Achter de coulissen werken ze gefocused verder. Op hun reis zoeken en ontmoeten ze mensen die hun geloof en overtuigingen delen. Kracht en enthousiasme worden verbonden om de ambities samen te realiseren.

opstaan met een reden: de energie om het anders te doen

Wat is er leuker dan het uitdagen van de gevestigde orde? Hen te beproeven op de snelheid van dienstverlening, een veel scherpere prijs-kwaliteit te leveren, een verrassend andere oplossing te bieden voor klanten. Is dat wat challengers drijft als ze ‘s ochtends hun bed uitspringen?

In onze gesprekken met challengers blijkt dat de gedrevenheid veel dieper verankerd ligt in een passie om een bijdrage te leveren aan een hoger gelegen gedachtegoed, een droom. Gevoed door geloof en overtuigingen. Ze benaderen de markt vanuit een nieuwe invalshoek  en laten zich inspireren door nieuwe bronnen. Die passie is essentiele brandstof om hobbels en tegenslagen te overwinnen, want die zijn er genoeg.

niets staat vast, behalve dat we leren

Het openstaan voor leerprocessen is essentieel en maakt hen vaardig en lenig om gezond naar een volgende fase toe te groeien, die van inspiratievolle organisaties. Het is een interessant moment in hun verdere ontwikkeling: kunnen ze goed omgaan met de groei van de organisatie en het hanteren van externe dynamiek: veel aandacht en een stijgend verwachtingspatroon bij bijvoorbeeld klanten?

 

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Richting voor impact

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.