2 / 03 / 2018

hoe Bellamy Gallery de retailmarkt op z’n kop zet

Leestijd: 4 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

Ontstaan vanuit de wens om bij te dragen aan een wereld waarin we goed omgaan met het milieu en elkaar: Bellamy Gallery. Ze zetten zich af tegen de wegwerpcultuur, sale stunten en geheimzinnige marges door kwalitatief en eerlijke kleding te produceren. Bij elke beslissing die de oprichters Mireille van der Sprong en Imke Bens nemen vragen ze zich af: voegt het iets toe? Is het nice-to-have of need-to-have?

Radicaal anders

De oprichters van Bellamy Gallery, Mireille van der Sprong en Imke Bens, vinden de retailmarkt ‘ verziekt’. Marges staan onder druk en de focus ligt op de korte termijn. Hoe dit te doorbreken? Simpel, door terug te gaan naar de essentie: het beste product bieden tegen de beste prijs. En alles daaromheen zo simpel en transparant mogelijk houden. Geen geheimzinnige marges, maar totale transparantie over prijsopbouw. Geen gekke kortingsacties, maar altijd de beste prijs. Geen wegwerp mode, maar kwalitatieve basisstukken. Geen onnodige schakels, maar direct van fabriek naar klant. Daarmee zijn ze radicaal anders. Mireille van der Sprong en Imke Bens ontwerpen de kleding zelf, produceren het in Europa en verkopen het direct aan de klant. Alle producten van Bellamy Gallery worden in fabrieken in Europa gemaakt. De leveranciers hebben een gezicht: op het kaartje van elk kledingstuk staat een foto van de leverancier die het product heeft gemaakt. Elk product wordt CO2 neutraal gemaakt.

Van 4 jaar tot XXXL

Iedereen kan bij Bellamy terecht: mannen en vrouwen en van 4 jaar tot XXXL. Met vijf winkels in Nederland en één in België vergoten ze hun impact! Bellamy Gallery wil kwalitatief goede kleding bereikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen. Kleding die je lang kan dragen doordat het ‘tijdloos’ is. Daarnaast geven ze bij de aankoop van een kledingstuk twee jaar lang stijladvies. Elke maand krijg je een bericht over hoe je de gekochte trui of broek op nieuwe manieren kunt combineren.

Samen bewust

Sale? Daar doen ze niet aan. Elke prijs staat uitgelegd op het prijskaartje: de kosten voor het ontwerp, het materiaal, transport en BTW. Voor elk product wordt simpelweg de waarde gevraagd, zonder gekke sale stunten. Bellamy Gallery creëert vertrouwen door de opbouw van elke prijs inzichtelijk te maken. Maar misschien nog wel belangrijker: bewustzijn. Wanneer het bewustzijn bij de consument en producent groeit wordt samen de ongelijkheid in de kledingindustrie opgeheven.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Marktstrategie & Impact

Heb je hier een vraag over?

Mirjam Rasmussens

Research- en Communicatiemanager

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • voortdurend in bèta, inzichten achter de Inspirerende 40 in 2017

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • van USP’s naar Smart Creativity, hoe producten veranderen

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • inspirerende organisaties & leiderschap

    Lees verder
    1 minuut Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel