4 / 08 / 2017

hoe Blue Loop en Freitag van kopen een feestje maken

Leestijd: 5 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ooit gehoord van Blue Loop Originals? Tot afgelopen zomer ik nog niet. Dit veranderde door een impulsaankoop waarin duidelijk werd dat achter dit merk een mooi verhaal schuilt. Het verhaal werd op meerdere manieren steeds duidelijker. Van een aankoop een beleving maken, een feestje zelfs. Apple deed het eerder al. Blue Loop doet het op een eigen manier: eigentijds, persoonlijk en direct.

Net als Freitag overigens. Een online aankoop wordt hier een waar feest door persoonlijke boodschappen die je laten glimlachen (beoordeel het zelf, een voorbeeld is opgenomen). De aankoop van een G-Star-jas steekt daarbij schril af. Bij dit veel bekendere A-merk, net genomineerd voor de inspirerende 40, is een aankoop niets anders dan een tas pakken en bonnetje opbergen. En toch: de manier waarop Blue Loop en Freitag dit doen is voor iedereen mogelijk. Elke organisaties die bereid is om als mens te denken kan het.

de verrassingen van Blue Loop Originals

Blue Loop Originals is een Nederlands jeansmerk, uit Twente om precies te zijn. Met een simpele, eerlijke filosofie: from worn to reborn. Van bestaande kleding wordt materiaal geworven voor nieuwe kleding. De stijl is eenvoudig, natuurlijk en stoer. Truien die horen in de buitenlucht, op het strand, het bos, bij een haardvuur. Teksten op t-shirts vertellen het verhaal duidelijk: ‘worn reborn’. Niets gemaakt, niets bedacht, wel raak.

De stijl verraste, maar vooral het enthousiasme van de verkopers. Een vriendelijke lach met de opmerking: ’Mooi zijn ze he?!’ Een spontane, oprechte bevestiging die duidelijk maakt dat je goed zit. Een toegift: ‘Je kunt ze van binnen en buiten dragen, zo kun je kleur en stijl kiezen.’ Gevolgd door: ‘Ik doe de folder erbij, kun je het verhaal erachter nalezen.’ Vooral die woorden: ‘het verhaal erachter’. Het verhaal wordt in vier stappen met beeld uitgelegd waarna het enthousiasme voor de vijfde keer wordt geactiveerd. Nu zit het stevig in het brein. Niet alleen mooi en stoer, ook eerlijk, duurzaam en gemaakt door mensen met het hart op de juiste plaats. Daar wil ik meer van!

Freitag – hoe zelfs het wachten op je bestelling een feestje wordt

Freitag, een Zwitserse tassenfabrikant, maakt bijzondere tassen uit gebruikt zeildoek van vrachtwagens. Duurzaam, elke tas uniek, met bovendien een mooi design. De organisatie floreert in designprijzen maar vertelt vooral met enthousiasme over het product en het maken ervan. Wil je een indruk krijgen hoe het proces hierachter op een heerlijke manier uitgelegd wordt, bezoek dan vooral de site.

Freitag maakt aan aankoop bijzonder onder andere met de persoonlijke, stijlvolle digitale order- en verzendbevestiging. Zie twee voorbeelden hieronder. Een brochure bij het product vertelt het verhaal van de organisatie in beeld en woord.

Hey there xxxx,

In our comfy office-lounge, our beloved gramophone stands beside the heavy leather sofas, where we sit and try to look intelligent, and right next to them sits our 70-inch news-ticker screen. The arrival of your order was just displayed on it in amazing ultra-HD quality. We’ve had a look at your order and want to raise our glasses in homage to your excellent choice.

Now, we’re just enjoying the last sip of our dry martinis to the sounds of «Papa’s got a brand new bag» and are about to arrange all the necessary elements for shipping your order. As soon as the paperwork is ready and your product has been shipped to lovely xxxx, we will let you know by email.

Your auto-reply team from Zurich

VERZENDBEVESTIGING

It’s ready! The traditional two-hour packing ritual has been successfully completed and in just a few moments we will hand over the finished package to our trusted courier.

The courier, full of enthusiasm at being a part of this experience, will hurry through the cold of winter, to personally deliver your new recycled accessory.

Although rare, it sometimes happens that when he arrives, excitement and breathlessness result in the courier being somewhat out of sorts and unable to express the cordiality that is welling up within his heart. Please forgive him and break the ice yourself – preferably with a hearty clap on the shoulder, a quick hug or a kiss on the cheek. He will thank you for it and who knows, you might even end up celebrating the momentous arrival of your bag together.

If patience is not your strength you can check the status of your shipment with your tracking number xxxxx here.

Thanks again for your purchase and all the best from Zurich,
The FREITAG Online Team 

inspirerend: een persoonlijke toon en een andere maatschappij

Beide organisaties communiceren zoals een menselijke ambassadeur dat zou doen: rechtstreeks. Communicatie die opvalt: persoonlijk, eerlijk, direct. Niet eenmalig in een folder, maar via een serie van contacten. Beide organisaties doen dit om hun gedachten over een andere maatschappij te delen. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam zijn voor hen niet oubollig, uit angst ontstaan of conservatief, maar juist verfrissend, vernieuwend en vol vertrouwen. Beide organisaties maken vanzelfsprekend kwaliteitsproducten. Niet door te zeggen dat het om kwaliteit gaat, maar omdat dat normaal is en dat je klanten wil bieden. Het is het nieuwe duurzaamheid. In ons onderzoek naar de inspirerende 40 zien we dat dit een breed gedragen beeld aan het worden is en de nieuwe norm wordt.

Freitag en Blue Loop Originals laten zien hoe aankopen een feestje kunnen worden. Het bijzondere in deze tijd: dit vraagt geen grote budgeten, dure bureaus of internationale sterren. Een eerlijk verhaal, enthousiasme en gedrevenheid om te laten merken wat je denkt en intenties zijn is voldoende. Laat dit nou net eigenschappen zijn waar elk kind al over beschikt. Nu alle volwassenen met een organisatie nog…

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Opschalen van impact

Heb je hier een vraag over?

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.