VISIE & LEIDERSCHAP

inspirerende mensen bewegen organisaties, inspirerende organisaties bewegen markten.

Leiderschap begint met visie - een idee dat collega's en klanten inspireert om aan mee te bouwen.

  1. Ontdek de Why
  2. Persoonlijk leiderschap
  3. Organiseer de Why
Visie & Leiderschap Synergie
Visie & Leiderschap Synergie

INSPIREREND LEIDERSCHAP

Wat maakt mensen een inspirerend leider? Wat maakt hen innovatief? Invloedrijk? Inspirerend leiders delen drie eigenschappen:

  1. zij hebben een 'why' die duidelijk maakt waarom de organisatie bestaat en waar deze zich naar toe ontwikkelt;
  2. zij maken leiderschap persoonlijk;
  3. zij betrekken anderen in het realiseren van de strategie.

Inspiratie wordt steeds belangrijker om organisaties te laten groeien. Want klanten zoeken geen producten, ze zoeken oplossingen. Daarvoor zijn samenwerking, flexibiliteit en vernieuwing nodig. Dat slaagt alleen als het van binnenuit komt. Per nieuwe generatie wordt dit belangrijker: millennials zoeken geen baan, ze zoeken betekenis.

There is no persuasion without inspiration - Barack Obama

De beste middelen om te inspireren zijn even eenvoudig als krachtig. De 'why', persoonlijk leiderschap en anderen deelgenoot maken. Dat is waar wij aan werken.

1. ONTDEK DE WHY

Dell is een computerfabrikant die direct verkoopt. Apple maakt mensen creatief.
Walibi is een pretpark voor jongeren. De Efteling dompelt mensen onder in sprookjes.
ABN AMRO is een innovatieve bank. Triodos Bank helpt mensen duurzaam leven.

Zie je het verschil? Apple, de Efteling en Triodos Bank hebben één ding gemeen. Noem het purpose, visie of ambitie...ze werken vanuit een Why. Op het snijvlak tussen menselijke ambities en drijfveren en maatschappelijke opgaven ontstaat de inspiratie voor de Why. Dit brengt niet alleen klanten, maar ook medewerkers in beweging.

Iedereen heeft een Why. De vraag is: hoe bewust ben jij je ervan? Hoe expliciet is die zichtbaar in je plan voor de toekomst? Alle inspirerende organisaties hebben daar eenvoudige antwoorden op. Elon Musk deelde zijn masterplan om in 7 stappen de wereld elektrisch te laten rijden in een blog. Tony's Chocolonely heeft haar routekaart naar een slaafvrije chocolade industrie op de binnenkant van de wikkels geprint.

Wij helpen de Why ontdekken, definiëren en vertalen in een logisch en eenvoudige strategie. Wij zijn pas tevreden wanneer deze strategie zin geeft ermee aan de slag te gaan en impact heeft de in de wereld. Daarmee helpen we opdrachtgevers vanuit eigen uniciteit conventies doorbreken en groeien tot inspirerende organisaties.

2. PERSOONLIJK LEIDERSCHAP

Inspireren is te leren. Dit jaar zijn we gestart met een onderzoek naar Mensen van Inspiratie. Dit geeft ons inzicht in vijf elementen van persoonlijke inspiratiewaarde. Het goede nieuws: vrijwel allemaal zijn ze te ontwikkelen. Ze vereisen geen gaven waarmee je wel of niet wordt geboren. Je hoeft geen geboren spreker te zijn, om een inspirerend leider te worden. Als we iets leerden, is het dat jouw persoonlijke invulling van de vijf bouwstenen je persoonlijke inspiratiewaarde bepaalt. Met aandacht en oefening is dit te ontwikkelen. Voor iedereen.

Op papier is leiderschap overzichtelijk. In de praktijk is dit het zelden. Op leiders zijn bovengemiddeld veel bewuste en onbewuste krachten van invloed. Invloeden die het inspirerend vermogen van leiders en leiderschapsteams verwatert. Dat ombuigen vraagt zowel het creëren van bewustzijn van destructieve invloeden, als coaching op de vijf elementen van inspirerende leiders. Persoonlijk leiderschap is daarom één van de middelen die we inzetten om organisaties te laten groeien.

3. ORGANISEER DE WHY

Hoe kan het dat in sommige organisaties mensen met elkaar aan organisaties werken? Waar op andere plekken nog altijd in organisaties gewerkt wordt, voor managers? 

We zien dat de controlemechanismen van organisaties hard veranderen. Veel managers leerden sturen op gedrag en resultaat. Een prestatiecultuur is wat daaruit is voortgekomen: steeds beter worden in wat al wordt gedaan. Maar is het genoeg?

Als we de dingen goed doen, doen we dan ook de goede dingen?

Ruimte maken voor deze cruciale vraag vraagt om het leren sturen van mensen en uitkomsten in plaats van prestatie en resultaat. Uitkomsten zijn bijvoorbeeld een gezonde organisatie, gelukkige medewerkers of blije klanten. Het kadert niet, maar levert ruimte op voor discussie, variatie en een zoektocht. De organisaties die de wereld vandaag het meest veranderen, verkeren in een permanente beta-omstandigheid. Wij helpen de Why zo organiseren dat die niet beklemt, maar richting aangeeft, flexibel en creatief maakt.

Heb je hier een vraag over?

Jelmer van der Meulen

Consumenten- en organisatiepsycholoog en Partner

Meer over Visie & Leiderschap

  • hoe de droom van Food2Smile werkelijkheid wordt

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Rotim, van commodity naar marktverbeteraar

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Velux, brengt daglicht tot leven. En in de organisatiecultuur

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe FlickBike een 150 jaar oud product omtovert tot inspirerende innovatie

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe Vandebron het onmogelijke mogelijk maakte

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • waarom efficiëntie en humor hand in hand gaan bij Coolblue

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de missie als aanjager van ongekende innovatie en slagkracht

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • van incidentele verandering naar blijvende beweging

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • wat maakt Jesse Klaver de meest inspirerende politicus?

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • wat Freitag ons leert over ‘out-of-the-bag’-denken

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • BNR: platform for business news and insight

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe TOMS haar verantwoordelijkheid pakt en wat jij daarvan kunt leren

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Fairphone: working on an honest phone

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • inspiration in abundance

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • vanuit de Werkspoorkathedraal: Next Phase in The Ocean Cleanup

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • het maximale uit de why van je organisatie

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • deelname Inspirerende 40 2017

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • wat Peerby ons leert over delen en vermenigvuldigen

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • DSM – a company with a social mission

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe verbinding kan zorgen voor verantwoordelijkheid

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe jij kunt bijdragen aan een verantwoorde voedselketen

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe SnappCar auto’s en mensen in beweging brengt

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe de 7 grondbeginselen van Rode Kruis de wereld redden

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe challengers de markt veranderen

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Synergie en Positioneringsgroep samen verder

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • presentatie van een nieuwe strategie? nieuwjaars kick-off?

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • identiteit is een kompas, geen TomTom

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • B2B en B2C zijn dood, leve het hybride merk

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

    Lees verder
    6 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • checklist identiteitsverankering

    Lees verder
    6 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de eigenschap van succesvolle marketeers? een open mindset

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • ja, kantoordesign kan je business versterken

    Lees verder
    6 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de teloorgang van De Telegraaf: de lezer heeft het vertrouwen verloren

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • concurreren is een keuze, zo bewijzen deze 3 bedrijven

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • inspirerende inzichten van IKEA, Tesla en Samsung tijdens businessevent

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • zonder fysieke touchpoints geen inspiratie

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de drie eigenschappen van inspirerende marketeers

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Tesla: all our patents belong to you

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • businessplan maken? kijk dan even naar deze Guardian-timeline

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • industry insights

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Sportfondsen, van iedereen een zwemdiploma naar iedereen vitaal

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Short Stay Group, hoe je waarden wereldwijd tot leven brengt

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe Blue Loop en Freitag van kopen een feestje maken

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Fortune Coffee, een bijzondere franchiseformule

    Lees verder
    1 minuut Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel