VISIE & LEIDERSCHAP

inspirerende mensen bewegen organisaties, inspirerende organisaties bewegen markten.

Leiderschap begint met visie - een idee dat collega's en klanten inspireert om aan mee te bouwen.

  1. Ontdek de Why
  2. Persoonlijk leiderschap
  3. Organiseer de Why
Visie & Leiderschap Synergie
Visie & Leiderschap Synergie

INSPIREREND LEIDERSCHAP

Wat maakt mensen een inspirerend leider? Wat maakt hen innovatief? Invloedrijk? Inspirerend leiders delen drie eigenschappen:

  1. zij hebben een 'why' die duidelijk maakt waarom de organisatie bestaat en waar deze zich naar toe ontwikkelt;
  2. zij maken leiderschap persoonlijk;
  3. zij betrekken anderen in het realiseren van de strategie.

Inspiratie wordt steeds belangrijker om organisaties te laten groeien. Want klanten zoeken geen producten, ze zoeken oplossingen. Daarvoor zijn samenwerking, flexibiliteit en vernieuwing nodig. Dat slaagt alleen als het van binnenuit komt. Per nieuwe generatie wordt dit belangrijker: millennials zoeken geen baan, ze zoeken betekenis.

There is no persuasion without inspiration - Barack Obama

De beste middelen om te inspireren zijn even eenvoudig als krachtig. De 'why', persoonlijk leiderschap en anderen deelgenoot maken. Dat is waar wij aan werken.

1. ONTDEK DE WHY

Dell is een computerfabrikant die direct verkoopt. Apple maakt mensen creatief.
Walibi is een pretpark voor jongeren. De Efteling dompelt mensen onder in sprookjes.
ABN AMRO is een innovatieve bank. Triodos Bank helpt mensen duurzaam leven.

Zie je het verschil? Apple, de Efteling en Triodos Bank hebben één ding gemeen. Noem het purpose, visie of ambitie...ze werken vanuit een Why. Op het snijvlak tussen menselijke ambities en drijfveren en maatschappelijke opgaven ontstaat de inspiratie voor de Why. Dit brengt niet alleen klanten, maar ook medewerkers in beweging.

Iedereen heeft een Why. De vraag is: hoe bewust ben jij je ervan? Hoe expliciet is die zichtbaar in je plan voor de toekomst? Alle inspirerende organisaties hebben daar eenvoudige antwoorden op. Elon Musk deelde zijn masterplan om in 7 stappen de wereld elektrisch te laten rijden in een blog. Tony's Chocolonely heeft haar routekaart naar een slaafvrije chocolade industrie op de binnenkant van de wikkels geprint.

Wij helpen de Why ontdekken, definiëren en vertalen in een logisch en eenvoudige strategie. Wij zijn pas tevreden wanneer deze strategie zin geeft ermee aan de slag te gaan en impact heeft de in de wereld. Daarmee helpen we opdrachtgevers vanuit eigen uniciteit conventies doorbreken en groeien tot inspirerende organisaties.

2. PERSOONLIJK LEIDERSCHAP

Inspireren is te leren. In 2017 zijn we gestart met een onderzoek naar Mensen van Inspiratie. Dit geeft ons inzicht in vijf elementen van persoonlijke inspiratiewaarde. Het goede nieuws: vrijwel allemaal zijn ze te ontwikkelen. Ze vereisen geen gaven waarmee je wel of niet wordt geboren. Je hoeft geen geboren spreker te zijn, om een inspirerend leider te worden. Als we iets leerden, is het dat jouw persoonlijke invulling van de vijf bouwstenen je persoonlijke inspiratiewaarde bepaalt. Met aandacht en oefening is dit te ontwikkelen. Voor iedereen.

Op papier is leiderschap overzichtelijk. In de praktijk is dit het zelden. Op leiders zijn bovengemiddeld veel bewuste en onbewuste krachten van invloed. Invloeden die het inspirerend vermogen van leiders en leiderschapsteams verwatert. Dat ombuigen vraagt zowel het creëren van bewustzijn van destructieve invloeden, als coaching op de vijf elementen van inspirerende leiders. Persoonlijk leiderschap is daarom één van de middelen die we inzetten om organisaties te laten groeien.

3. ORGANISEER DE WHY

Hoe kan het dat in sommige organisaties mensen met elkaar aan organisaties werken? Waar op andere plekken nog altijd in organisaties gewerkt wordt, voor managers? 

We zien dat de controlemechanismen van organisaties hard veranderen. Veel managers leerden sturen op gedrag en resultaat. Een prestatiecultuur is wat daaruit is voortgekomen: steeds beter worden in wat al wordt gedaan. Maar is het genoeg?

Als we de dingen goed doen, doen we dan ook de goede dingen?

Ruimte maken voor deze cruciale vraag vraagt om het leren sturen van mensen en uitkomsten in plaats van prestatie en resultaat. Uitkomsten zijn bijvoorbeeld een gezonde organisatie, gelukkige medewerkers of blije klanten. Het kadert niet, maar levert ruimte op voor discussie, variatie en een zoektocht. De organisaties die de wereld vandaag het meest veranderen, verkeren in een permanente beta-omstandigheid. Wij helpen de Why zo organiseren dat die niet beklemt, maar richting aangeeft, flexibel en creatief maakt.

Heb je hier een vraag over?

Jelmer van der Meulen

Consumenten- en organisatiepsycholoog en Partner

Meer over Visie & Leiderschap

Mail mij dit artikel