ORGANISATIEONTWIKKELING

De organisaties die de wereld veranderen, hebben achter de schermen vrijwel altijd één ding gemeen. De organisatie is het middel, de mensen het doel. Nooit andersom. 

  1. Een cultuur die mensen beter maakt
  2. Structuren en systemen die faciliteren
  3. Strategie die tot actie leidt
 
Organisatieontwikkeling Synergie
Organisatieontwikkeling Synergie

HET BÈTA-CONTINUÜM

We leven nu in wat men noemt een VUCA-wereld. De term komt uit Amerika en staat voor Volatiel, Onzeker, Complex en Ambigu. Creativiteit, betrokkenheid en flexibiliteit zijn dan essentieel in organisaties. Organisaties als Google en Tesla hebben van de lerende organisatie hun filosofie gemaakt. En bèta tot een continuüm. Strategie en ontwikkeling vinden hier voor de schermen plaats - onder het oog van klanten en belangrijker: met de directe feedback van de markt.

Ik pleit voor het in ere herstellen van het werkwoord organiseren en het van het voetstuk afstoten van het zelfstandig naamwoord organisatie. Organiseren is een continu proces. - Frankwatching

1. EEN CULTUUR DIE MENSEN BETER MAAKT

Mensen zijn niet het middel, ze zijn het doel. Zij maken het verschil. Creativiteit, inzet en flexibiliteit zijn menselijke eigenschappen. Het zijn ook de eigenschappen die onderscheidend vermogen creëren. Dat vraagt psychologische veiligheid, heldere doelen, inspiratie, een uitnodiging, heldere rol, zichtbare bijdrage en positieve feedback. 

If we take man as he really is, we make him worse. But if we overestimate him … we promote him to what he really can be – Viktor Frankl

We leerden dat veel van wat organisaties zoeken, er al is. Iedereen wil van betekenis zijn. Geef mensen een betekenisvolle rol, autonomie en feedback, en je haalt het beste in ieder naar boven. Trots, eigenaarschap, en ondernemerschap zijn een logisch gevolg.

Wij helpen organisaties om hun medewerkers het verschil te laten maken. We adviseren hoe de cultuur, omgeving en positieve interactie te creëren. En ontwikkelden diverse aanpakken, zoals games, apps en verdiepingsworkshops die mensen helpen steeds weer beter te worden.

2. STRUCTUREN EN SYSTEMEN DIE FACILITEREN

Hoe ontketende Buurtzorg een revolutie in de zorg? Door eenvoud terug te brengen in het werk. Interpolis liet ooit al zien hoe je vanuit vertrouwen een geweldige organisatie kon bouwen. De meest inspirerende organisaties zijn vaak overzichtelijk, eenvoudig. In een complexe wereld werkt eenvoud het best. Ze hebben functies met duidelijke rollen. Zoals een Chief Chocolate Officer of First Lady of Chocolate (Tony's Chocolonely). Omdat betekenisvolle verantwoordelijkheid prikkelt.

We zien veel organisaties waar mensen het gevoel hebben hun werk te doen ondanks de remmingen van hun eigen organisaties. We zien veel nodeloze controlemechanismen die energie doven en tijd verkwisten. Jammer voor medewerkers en voor klanten. Creativiteit en impact ontstaan zelden uit beheersing maar vooral door vertrouwen in mensen en in de missie. En dan blijken er ook structuren en systemen die als een vliegwiel werken. Daarmee helpen wij onze opdrachtgevers.

3. STRATEGIE DIE TOT ACTIE LEIDT

Met de bètacultuur komt ook een nieuwe vorm van strategie mee. Waar die vroeger nog highly confidential was en concurrentiegevoelig, zien we nu een tegengestelde beweging. Al vér voordat duidelijk is hoe die ooit gerealiseerd moet worden, ligt de strategie op straat. Bewust. We vinden hem in blogs: Elon Musk deelde al in 2006 Tesla's Masterplan. Waarin we nu met de introductie van de Model 3 weer een stukje gerealiseerd zien. En Tony's Chocolonely deelt de strategie in elke chocoladewikkel.

De reden is logisch: strategie moet inspireren tot actie. Niet alleen de board, maar de hele organisatie en zelfs de markt. Omdat de creativiteit van iedereen nodig is in het waarmaken. Bij die strategie helpen we, waarbij we zelden nog bestuurstafelstukken opleveren. En liever nadenken over de vorm die nodig is. Levensgrote roadmaps, exposities, bierviltjes. Wat er maar nodig is om tot actie te inspireren. Want dan ontstaat de grootste impact. 

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Creatief ondernemer en Partner

Meer over organisatieontwikkeling

  • hoe de droom van Food2Smile werkelijkheid wordt

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Rotim, van commodity naar marktverbeteraar

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Velux, brengt daglicht tot leven. En in de organisatiecultuur

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe FlickBike een 150 jaar oud product omtovert tot inspirerende innovatie

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • waarom efficiëntie en humor hand in hand gaan bij Coolblue

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • van incidentele verandering naar blijvende beweging

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • wat Freitag ons leert over ‘out-of-the-bag’-denken

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Synergie en Positioneringsgroep samen verder

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • presentatie van een nieuwe strategie? nieuwjaars kick-off?

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • checklist identiteitsverankering

    Lees verder
    6 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de eigenschap van succesvolle marketeers? een open mindset

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • businessplan maken? kijk dan even naar deze Guardian-timeline

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Sportfondsen, van iedereen een zwemdiploma naar iedereen vitaal

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Short Stay Group, hoe je waarden wereldwijd tot leven brengt

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel