Marktstrategie & Impact

Doe je de dingen goed of doe je de goede dingen?

De organisaties met de grootste positieve impact op markt- en wereldschaal stellen zichzelf regelmatig die tweede vraag: werken we aan de goede dingen?

  1. Houd je omgeving in beeld
  2. Doorbrekende marktstrategie
  3. Vergroot je impact
Marktstrategie & impact Synergie
Tesla Synergie

VISIE MET ACTIE KAN DE WERELD VERANDEREN

Hoe inspirerend de visie van een organisatie ook, het blijft een mooi verhaal zolang het niet concreet wordt in proposities voor klanten. Voor impactvolle proposities is meer nodig dan een doorbrekend klantinzicht. De unieke identiteit van de organisatie is minstens zo belangrijk. Misschien hadden alle autofabrikanten gezien dat elektrische mobiliteit de toekomst heeft, maar Elon Musk maakte er met zijn drijfveren en ambities Tesla van.

1. HOUD JE OMGEVING IN BEELD

wie je bent bepaalt wat je ziet

Het vinden van unieke en doorbrekende markt- en klantinzichten is een belangrijk fundament voor een effectieve marktstrategie. Maar niet altijd ligt er onontgonnen marktpotentieel voor het oprapen. De manier waarop een organisatie – vanuit het eigen DNA – invulling geeft aan een bestaande en onvervulde behoefte bepaalt voor een groot deel het succes. De manier waarop in de organisatie naar de marktvraag wordt gekeken, hoe erover wordt nagedacht en hoe er aan wordt gewerkt, draagt direct bij aan het onderscheidende vermogen van de organisatie in de markt.

De marktonderzoeken van IKEA zijn hier een mooi voorbeeld. De Zweedse woonverbeteraar is een prachtig voorbeeld van een organisatie die haar volgende stap niet zoekt in het antwoord op de vraag of zij de dingen goed doet, maar of zij de goede dingen doet. In de thuisbezoeken, die een vast onderdeel zijn in de marktonderzoeken, gaat het daarom altijd over de vraag hoe mensen leven, wat leven en wonen aangenaam maakt, en waar het nog onaangenaam is. Dáárin vindt de organisatie het marktpotentieel voor nieuwe ontwikkeling op de missie 'to create a better everyday living for the many people'.

2. DOORBREKENDE MARKTSTRATEGIE

het begint met een unieke belofte
In onze aanpak brengen we markt- en klantinzichten samen met de unieke drijfveren en eigenschappen van de organisatie. Op basis daarvan inventariseren we welke proposities groeipotentieel bieden in de markt. Dat begint met een eenvoudige vraag: wat willen we oplossen voor de klant dat anders onopgelost blijft? Het antwoord op die vraag vertalen we in een klantbelofte waarin de unieke karakteristieken van de organisatie manifest worden. Vervolgens start samen met de organisatie (vaak met onder andere R&D) een proces om de belofte met een overtuigende propositie in te vullen.

eenvoud en logica in de portfolio
De proposities van een organisatie vormen samen de portfolio. Niet zelden is dat een organische collectie van producten en diensten waarin de samenhang steeds minder zichtbaar is. Terwijl juist een sterk verband tussen de organisatie-identiteit en de inrichting van de portfolio positief kunnen bijdragen aan het marktbeeld van de organisatie. Een eenvoudig en logisch ingerichte portfolio vragen veel minder uitleg (communicatie) en dragen direct bij aan het vertrouwen van klanten in de organisatie.

3. VERGROOT JE IMPACT

In Why-gedreven organisaties hangt de organisatieimpact logischerwijs samen met de mate waarin de missie in de markt en de wereld gerealiseerd is. Financiële parameters als omzet en winst zijn dan niet de impact, ze zijn het resultaat daarvan. Niet onbelangrijk, want omzet en winst zijn nodig voor de continuïteit en verdere groei van de organisatie, maar geen doel op zich.

Om de impact te vergroten helpt het om die te kennen en te meten. Zodat groei geen gevoelskwestie is, maar objectief zichtbaar wordt. En psychologisch is al lang bewezen dat wat je meet automatisch ook tot gevolg heeft dat je je erop gaat richten. Stel bijvoorbeeld dat je morgen start met het meten van alle mensen binnen je organisatie, en elke ochtend start met hen op lengte in een lange rij te zetten, van groot naar klein. En dat je dat een jaar volhoudt. Gegarandeerd zullen deze mensen na dat jaar meer rechtop lopen.

En zo meet het jaarverslag (of beter jaarfairslag) van Tony's Chocolonely vooral of het chocolademerk erin slaagt mensen bewust te maken van de slavernij achter de chocolade, hoe Tony's het goede voorbeeld geeft, hoeveel mensen Tony's kopen om de missie, etc. Organisaties die het werkelijk te doen is om het realiseren van hun Why, meten dus daarop ook hun impact.

Heb je hier een vraag over?

Peter van Steensel

Strateeg en Partner

Meer over Marktstrategie & Impact

  • hoe de droom van Food2Smile werkelijkheid wordt

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe FlickBike een 150 jaar oud product omtovert tot inspirerende innovatie

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe Vandebron het onmogelijke mogelijk maakte

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • waarom efficiëntie en humor hand in hand gaan bij Coolblue

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de missie als aanjager van ongekende innovatie en slagkracht

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • wat Freitag ons leert over ‘out-of-the-bag’-denken

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • BNR: platform for business news and insight

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe TOMS haar verantwoordelijkheid pakt en wat jij daarvan kunt leren

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Fairphone: working on an honest phone

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • inspiration in abundance

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • vanuit de Werkspoorkathedraal: Next Phase in The Ocean Cleanup

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • deelname Inspirerende 40 2017

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • wat Peerby ons leert over delen en vermenigvuldigen

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • DSM – a company with a social mission

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe verbinding kan zorgen voor verantwoordelijkheid

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe jij kunt bijdragen aan een verantwoorde voedselketen

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe SnappCar auto’s en mensen in beweging brengt

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe de 7 grondbeginselen van Rode Kruis de wereld redden

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • identiteit is een kompas, geen TomTom

    Lees verder
    4 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • B2B en B2C zijn dood, leve het hybride merk

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

    Lees verder
    6 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • ja, kantoordesign kan je business versterken

    Lees verder
    6 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • de teloorgang van De Telegraaf: de lezer heeft het vertrouwen verloren

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • concurreren is een keuze, zo bewijzen deze 3 bedrijven

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • inspirerende inzichten van IKEA, Tesla en Samsung tijdens businessevent

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • zonder fysieke touchpoints geen inspiratie

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Tesla: all our patents belong to you

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • industry insights

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Sportfondsen, van iedereen een zwemdiploma naar iedereen vitaal

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • hoe Blue Loop en Freitag van kopen een feestje maken

    Lees verder
    5 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Fortune Coffee, een bijzondere franchiseformule

    Lees verder
    1 minuut Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel