Sportfondsen, van iedereen een zwemdiploma naar iedereen vitaal

Leestijd: 2 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

Toekomstperspectief, omdat je missie gerealiseerd is

Al sinds 1923 speelt Sportfondsen in tientallen gemeenten een stimulerende rol in het in beweging krijgen van mensen door de zwemsport. Het eerste zwembad werd gebouwd in Amsterdam via een spaarsysteem dat je vandaag de dag al crowdfunding avant la lettre zou noemen. Het zwembad toen als stimulans voor de zwemsport, nu in de samenleving als een sociaal kruispunt.

Hoe kun je in een sterk veranderend landschap van vergrijzing, overgewicht en sociaal isolement toch een impactvolle rol blijven spelen? Dat vraagt om een kritische blik op de huidige rol en vooral een zoektocht naar een relevante positie in deze sterk veranderende maatschappij op dit domein.

Van zwembaden naar vitaliteit

Het proces van inzicht en creatie van impactvolle oplossingen was een reis met waarin zowel de buiten- als binnenwereld betrokken is. Het sterk veranderende speelveld waarin een terugtrekkende overheid ruimte biedt om juist in het gezonde domein een positie te verwerven klinkt aantrekkelijk, maar biedt dat ook een kompas voor de toekomst? Juist op het punt van zelfredzaamheid verdeelt de maatschappij in verschillende behoefteclusters. Het uitstappen uit de traditionele faciltator van zwemactiviteiten vraagt niet alleen om een duidelijke koers hoe dit te bereiken. Maar het vraagt pook om een heldere beschrijving van de identiteit van de bijna honderdjarige organisatie.

Wat maakt de organisatie opgewassen tegen nieuwe wensen en behoeften van haar directe opdrachtgevers van gemeenten en indirect haar bezoekers van de meer dan 300 locaties?

PIT’23

Onder de naam PIT’23 (positioneren, identiteit en transformatie naar 2013) is een project gelanceerd waarin de zoektocht naar het bestaansrecht, het geloof, de missie en de wijze waarop de missie gerealiseerd wordt. Het resultaat van het project heeft geleid tot een intern cultuurveranderprogramma, het initiëren van zgn. pilotprojecten waarin nieuwe concepten ontwikkeld zijn en een rebranding van de visuele identiteit in dienst van de nieuwe strategische koers. Daarmee is een stevig fundament gelegd voor een impactvolle doorontwikkeling van de organisatie.

Onder het motto Samen voor een Vitaal Nederland werkt Sportfondsen aan een aantrekkelijke marktpositie en is haar marktleiderschap voorzien van nieuwe impulsen om het eeuwfeest in 2023 met succes te vieren.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Visie & LeiderschapOrganisatieontwikkelingMarktstrategie & Impact

Heb je hier een vraag over?

Peter van Steensel

Strateeg en Partner

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer cases

  • Rotim, van commodity naar marktverbeteraar

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Velux, brengt daglicht tot leven. En in de organisatiecultuur

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel

  • Short Stay Group, hoe je waarden wereldwijd tot leven brengt

    Lees verder
    2 minuten Te lang? Mail dit artikel.

    Mail mij dit artikel