Short Stay Group, hoe je waarden wereldwijd tot leven brengt

Leestijd: 2 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

Hoe brengen we onze waarden tot leven? En hoe delen we onze strategie zo dat alle medewerkers deze begrijpen?
Short Stay Group SSG is een van de grootste short stay aanbieders van Europa en één van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Anders dan de meeste hotels en apartementen, doet SSG er alles aan om een vreemde stad zo snel mogelijk tot je thuis te maken. Om je niet een toerist, maar onderdeel van de stad te laten zijn. Op dit moment is de organisatie actief in Amsterdam, Parijs en Barcelona, maar de ambitie strekt zich uit tot iedere wereldstad. Het nieuwe concept Yays (‘congiered boutique apartments’) doet daar nog een schep bovenop. De introductie van Yays was ook aanleiding om de medewerkers mee te nemen in de ontwikkelingen en te betrekken bij de verdere groei. Synergie werd gevraagd om een programma te ontwikkelen waarmee de waarden gedeeld en tot leven gebracht kon worden.

The best way to get to know a city is not to visit it, but to live it

een ‘merkwaardige dag’ als start voor een heel huis

We ontwikkelden een aanpak in drie stappen. In de eerste stap werden de merkwaarden gedeeld met de medewerkers en verrijkt. Medewerkers leerden elkaar kennen en hun eigen waarden. En ze verdiepten de waarden van SSG en maakten deze tastbaar. Hierbij werd de steden Amsterdam, Parijs en Barcelona letterlijk als decor voor de ontdekkingstocht gebruikt. In de dagen werden verschillende games en spellen gebruikt waarbij de verschillende steden uiteindelijk onderling streden om het beste ‘gouden’ idee. De ideeën over de vertaling van de waarden werden later gedeeld tussen de steden. Dit gaf een extra impuls. Hierna konden stadsmanagers verder met de uitkomsten van de dag zodat een blijvende ontwikkeling in gang werd gezet.

Een volgende stap was de ontwikkeling van een ‘poster’ van de waarden. Dit werd, hoe kan het ook anders voor een short stay organisatie, een strategiehuis. De visie, de ambities en de strategie werden hierin eenvoudig zichtbaar gemaakt. Op verzoek van het lokale management in Parijs en Amsterdam hielpen wij hen vervolgens om dit tastbaar te maken in de dagelijkse praktijk en lokale groeistrategie. Hiervoor ondersteunden we bij de ontwikkeling van kleine programma’s en hielpen met coaching.

These values are who we are – medewerker in Barcelona

De opzet van de ‘merkwaardige dag’ zorgde voor een zeer positieve ontvangst van de waarden. Het strategiehuis biedt houvast bij dagelijkse keuzes voor zowel managers en medewerkers. En een platform voor de verdere ontwikkeling van activiteiten. Zodat een van de snelst groeiende organisaties ook en duurzame marktleider zal worden.

 

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Organisatieontwikkeling

Heb je hier een vraag over?

Jelmer van der Meulen

Consumenten- en organisatiepsycholoog en Partner

Stories of Inspiration

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer cases

  • Rotim, van commodity naar marktverbeteraar

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel